Starbucks heeft op 25 juni de eerste vestiging in Nederland geopend op luchthaven Schiphol. De befaamde koffieketen uit de Verenigde Staten, waar op elke straathoek wel een vestiging is te vinden, schuurt al jaren tegen de Nederlandse markt aan.

Nederlanders zijn koffiedrinkers, dat weet ook Starbucks, en daarom is ons
land interessant. Tot nu toe heeft het concern zich echter niet gewaagd aan
de sprong, op een klein winkeltje in het kantoor van Nike in Hilversum na en
een branderij in de haven van Amsterdam.

“We staan te springen om winkels te openen in Nederland. Jullie weten goede koffie te waarderen en wij betreden graag markten waar goede koffie populair is,” licht Carole Pucik van Starbucks toe.

Maar helaas, vervolgt ze, Starbucks heeft ‘beperkte middelen’ en er is voor gekozen om fors uit te breiden in India en Rusland. Een markt voor de lange termijn betreden, kost nu eenmaal tijd en moeite.

Grote steden

Dit jaar hoeven Starbucks-liefhebbers dan ook geen nieuwe vestiging in Nederland te verwachten. Misschien dat er op Schiphol wel een nieuw café bijkomt, maar dan moet er een goede locatie beschikbaar zijn, aldus Pucik.

Toch is het waarschijnlijk dat Starbucks uiteindelijk ook de grote steden binnentrekt, valt uit de woorden van Pucik op te maken. "We richten ons normaal gesproken op grote markten, dus in Nederland zouden dat bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn," zei ze.

Nederlandse markt minder makkelijk

Ook een van Nederlands grootste koffieketens, de Coffee Company, ziet
Starbucks als een toekomstige concurrent. ''Ze zeggen al jaren dat Nederland
interessant is en ik geloof dat ze wel komen," zegt marketeer Jasper
Uhlenbusch.

De Nederlandse markt is volgens hem wel minder makkelijk te
bereiken dan bijvoorbeeld de Amerikaanse of Chinese. Daar waren mensen
nauwelijks gewend om koffie te drinken, terwijl in Nederland de drank al
vele tientallen jaren gemeengoed is. Het is volgens Uhlenbusch de vraag of
de kwaliteit van de Starbucks-koffie de Nederlander weet te overtuigen. "Starbucks
is groot in niet-koffiedrinkende landen."

Meer vraag naar koffiecafés

Bang voor Starbucks is de Coffee Company niet. Volgens Uhlenbusch is de
kwaliteit van de 'Nederlandse' koffie veel beter en zullen Nederlanders zich
in de filialen van de Coffee Company beter thuisvoelen.

En de komst van Starbucks zal de vraag naar koffiecafés alleen maar doen toenemen, verwacht hij. De Nederlandse onderneming kan in dat geval profiteren van haar huidige sterke positie. Ze telt al dertien of veertien vestigingen, Uhlenbusch weet het niet zeker. Over vijf jaar moeten dat er vijftig zijn.

De vestiging op Schiphol zal in ieder geval een succes zijn, verwacht
uitbater HMS Host. Dagelijks voorziet de exploitant ruim 1500 klanten. Dat
passagiers van en naar de Verenigde Staten geen toegang tot de koffiebar
hebben, maakt volgens een zegsvrouw niets uit. HMS Host sluit niet dat er
meer winkeltjes op de luchthaven worden geopend.

Starbucks is wereldwijd in 41 landen actief. In Europa zit de keten in onder meer Spanje, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl